Gästen är allt!

Utan gäster ingen krog, punkt.

 

Tycker du inte om dina gäster och att få dem att må bra så kan du så sluta läsa här och söka dig till en annan bransch, kanske en där du slipper människor. 

 

Gästerna är anledning till att du har ett arbete att gå till. Utan dina betalande gäster, ingen lön och ingen utveckling av krogen. 

Så enkelt är det!

 

Gästens val.

 

Gäster VÄLJER att komma till din krog av en eller annan anledning. Kanske har du bäst mat och service eller är billigast. Oavsett vad som lockar dem så gäller det att ta hand om dem under deras vistelse. Ofta får man bara en chans att göra dem nöjda och den är just när de är på din krog. 

 

Ditt mål, nöjdaste gästerna. 

 

Mitt mål har alltid varit att ha så nöjda gäster som möjligt.Ett självklart mål kan tyckas men inte för alla.

 Vi ska måna och ta hand om dem i allt från bokning tills de lämnar krogen. Fadäser och fel som som inträffar ska åtgärdas snabbt och generöst så att minnet för gästen blir positiv och glattt. Målet är alltid at gästerna gärna ska berätta för alla sina vänner om den underbara upplevelsen de haft hos oss. Får vi dem att älska just vår krog och helst bli vandrande ambassadörer och reklampelare så har vi lyckats! 

 

Nöjda gäster är en bra investering.

 

Gäster som är nöjda kommer tillbaka. och spenderar mer pengar.  Vi sparar dessutom in en massa pengar som vi annars hade behövt till marknadsföring för att locka nya gäster och kanske lägga tid på att skadeeliminera. Vårt fokus kan istället fortsätta vara att skämma bort våra gäster varje dag och lägga pengar på dem, på krogen och vår personal. 

Alltså fortsätta med det roliga och det vi älskar att göra!

 

Gästen är din kund. 

 

Vi är en av få branscher som kallar våra kunder för gäster. Det är ett fint och välkomnande ord men har nog också orsakat dålig ekonomi för många krogar.Det är nästan som att vi bjudit hem människor och att vi då inte har lika lätt att ha ett ekonomiskt perspektiv på det vi gör. 

I vår iver att göra gäster nöjda är vi ibland rädda för att ta riktigt betalt och riskerar att ha dålig koll på vår ekonomi. I andra branscher är ekonomin central för verksamheten. Hos oss på krogen alltför ses det ekonomiska som något nödvändigt ont. Men om du ser din krog som vilket företag som helst och tar betalt utifrån dina kostnader med tanken att tjäna lite pengar så kommer du garanterat att må bättre och tjäna (mer) pengar.

Att ha gäster kan också ge känslan av att man inte behöver samma starka rutiner och ledning som andra framgångsrika företag har. Detta är givetvis helt felaktigt. Vårt jobb är oerhört komplext med hundratals små moment som måste klaffa för en få till en bra gästupplevelse. Då måste vi också ha rutiner, logistik och ett arbetssätt som är noga planerat och uträknat. 

Vi ska fortsätta ha gäster och kalla dem det men får inte glömma att de är våra kunder som betalar hyra, råvaror och löner!

 

 

"Känslan av att ha nöjda, glada gäster som spenderar mycket pengar på din krog är svåröverträffad och för många av oss väldigt beroendeframkallande!"

 

©Upphovsrätt. Alla rättigheter förbehållna.

Vi behöver ditt samtycke för att kunna hämta översättningarna

Vi använder en tredjepartstjänst för att översätta innehållet på webbplatsen, vilken kan samla in uppgifter om dina aktiviteter. Läs informationen i integritetspolicyn och godkänn tjänsten för att hämta översättningarna.