Behövs du marknadsföra dig?

Alla verksamheter behöver synas och locka nya gäster. Att arbeta kontinuerligt med sin marknadsföring ger dig bra förutsättningar att hålla ett jämnt gästflöde och dessutom locka nya. 

Syns man inte så finns man inte. Så är det. Dina konkurrenter vill ha dina gäster och jobbar hårt för att lyckas. Att slå sig till ro är aldrig ett alternativ om man vill överleva 

Världens bästa reklam!

Den överlägset bästa reklamen du kan få är när dina gäster pratar gott om din krog och rekommenderar den till sina vänner. Att ha fina ambassadörer är billigt och roligt. 

Så ta väl hand om dina gäster så slipper du lägga för mycket pengar på dyr marknadsföring. Men även om ni är duktiga på krogen så behöver ni synas på sociala medier, ha en fungerande hemsida och ibland kanske även annonsera i lokalpress. 

Vad ni än väljer att göra som marknadsföring så lägg en lång plan och var uthålliga så får ni ut mest möjligt. Var inte heller rädda för att testa nya saker lite då och då.

/ Lycka till!

Var ska jag synas och hur?

Nedan listar jag olika sätt att synas och för/nackdelar med de olika medierna. 

Viktigt är att lägga sin marknadsföring på en nivå som du orkar med och som som er ekonomi klarar av. 

Långsiktighet är oftast bättre än att göra stora punktinsatser. 

En annan sak är att ha en personlig stil i allt ni gör och ge mottagaren en känsla för vad ni erbjuder dem.

 

Hemsidan.

Se hemsidan som ert skyltfönster mot gästen och var noga med nedan saker:

  • Sidan ska alltid vara uppdaterad med de senaste menyerna, öppettiderna och den senaste informationen i övrigt.

 

  • Gör det enkelt och tydligt för besökarna att navigera på sidan.

 

  • Använd tydligt typsnitt och stark kontrast där du har text.

 

  • Använd bilder av hög kvalitet och skriv korta texter med personlig ton. relativt

 

  • Håll hemsida och sociala medier så lika att gästerna känner igen er verksamhet oavsett var ni syns.


 

Sociala medier. 

Att synas på Instagram och Facebook är snabbt, billigt och når många människor. Där kan du också schemalägga dina budskap. Så var smart och gör t.ex. en veckas inlägg på en och samma gång. Bestäm att ni ska ha exempelvis tre inlägg i veckan. För många inlägg och dålig kvalitet tröttar ut mottagarna. 

Det är viktigt att ni har bra bilder. Ta gärna hjälp av en duktig fotograf för att bygga upp en bra bildbank. En egen "ton" i era texter som fångar gästernas intresse är också viktigt. Var gärna personaliga och visa upp personalen. Ställ frågor så att dina följare kan interagera med er så får ni bättre spridning. 

Låt någon läsa inläggen innan publicering så har ni möjlighet att ändra innan och få till ett bättre inlägg.

Det arrangeras ofta "kurser" lokalt i att hantera sociala medier och det kan vara en bra idé och ge inspiration till er marknadsföring. 

Tips!

Att göra tävlingar kan locka tusentals på sociala medier. Priset behöver inte vara stort men får inte upplevas snålt heller.

 

Annonsering på webben och sociala medier. 

Annonsering på nätet är enkelt och du bestämmer hur mcyket du vill lägga på varej kamapanj.  Det som alltid är svårt att mäta nyttan men kan absolut vara värt att testa.

 Du kan använda Google Ads, Faceboook annonser eller anonser på Instagram. 

 

Lokaltidningen. 

Att anonnsera i lokalpressen kan hjälpa dig att nå de gäster som inte befinner sig på socaila medier. Ofta är tidningen också intresserade av skriva om er krog och särskilt om ni har event. Skicka alltid information om vad som händer även till tidningen. 

Du kan alltid pruta ordentligt på ditt anonnspaket, gör det!

 

Sammarbeten och nätverkande.

Att samarbeta lokalt och att tipsa om varandra är en utomordentlig íde som är gratis och skapar en fin gemenskap. I de lfesta kommuner finns krögarträffar och företagarnätverk. För en krögare finnns det goda möjligheter att finna nya ägster och samarbeten på detta vis. 

Tips! Var noga med att träffa nya människor på alla träffar du går på och se dem som en möjlighet till nya affärer. 

 

Marknadsför krogen på krogen. 

Tips på saker du kan göra på krogen för att öka försäljningen.

 

  • För att påminna om din krog så är det viktigt med en bra skylt (gärna beslyst).

 

  • Använd din snygga logo flitigt exemplevis som dekor på fönster, i menyer, på menytavlor, på personalens kläder och kanske på servetterna. 

 

  • En gatupratare med bra budskap kan locka in gäster för många tusen kronor per vecka.

 

  • Event såsom provningar, quiz, underhållning för gästerna är uppskattat och skapar mycket prat bland delatagarna både innan och efter eventet. Så även om de inte alltid är en bra affär i stunden så ger de marknadsföring. 

 

©Upphovsrätt. Alla rättigheter förbehållna.

Vi behöver ditt samtycke för att kunna hämta översättningarna

Vi använder en tredjepartstjänst för att översätta innehållet på webbplatsen, vilken kan samla in uppgifter om dina aktiviteter. Läs informationen i integritetspolicyn och godkänn tjänsten för att hämta översättningarna.