Ordet sälj låter är fult för en del men är viktigt och vansinnigt roligt när man får kläm på det!
Men gäster med högre notabelopp är nästan alltid nöjdare än gäster som har "snålat" sig igenom en middag. Exempelvis så lyfter ett bättre vin matupplevelsen. Att avsluta med en avece eller kaffedrink kan fullända en fin kväll.
För krogen är givetvis en högre nota att föredra. Många av momenten man utför för gästen är desamma oavsett priset på mat eller val av dryck.
För att sälja mer till gästerna finns det några saker som är extra viktiga. Nedan listar jag egenskaperm tekniker och idéer om hur du kan bli en bättre säljare på din krog.
Tyck om ditt jobb.
Tycker du om ditt jobb så märker gästen det. Du utstrålar glädje, harmoni och gästerna kommer att gilla dig, handla mer och komma oftare till din krog. Det finns inte mycket som slår att ha ett jobb där man får skratta, tillfredställa gästerna och kanske gå hem med en bonus i form av bra dricks.
Tyck om gästerna.
Om du genuint tycker om att serva människor när det valt att gå ut för en trevlig kväll, äta en god lunch eller är på en tillställning så är du på rätt plats i arbetslivet. Visar du dem omtanke och en vilja att ge dem den bästa service du kan så kommer du också att få mycket glädje tillbaka från gästerna.
Var påläst och kunnig.
Gästernas upplevelse och din vardag blir otroligt mycket trevligare om du är påläst på t.ex. menyn och kan dryckerna. Att inte kunna svara på enkla frågor från gästerna kommer göra dig osäker och få dig att framstå som ointresserad av ditt arbete. Med kunskapr så blir du en självsäker och härlig person som kan lägga tid på att måna om gästerna och ge dem den där extra touchen som gör dem glada och nöjda. En seriös arbetsigivare ger förutsättningar för att alla ska kunna så mycket möjligt, Det gynnar verkligen alla.
Fokusera rätt.
Är du riktigt duktig så läser du av och lyssnar in gästernas behov och vet exakt hur mycket tid och kraft du ska lägga på varje bord. Ett sällskap som är hos er för den stora matupplevelsen kommer att ha många frågor och gillar att höra dig berätta om allt som serveras. Är det däremot ett sällskap som är där i ett affärsmöte så har de troligen inte tid eller intresse för annat än varandra, men vill givetvis hela tiden ha dryck i glasen.
Utmana dig själv.
Utmana dig själv att våga sälja in ett lite dyrare vin eller sätt mål att sälja så många hela menyförslag som möjligt. Det ger en inre tillfredställelse och utvecklar dig som person. Många tycker om att tävla och då kan ni sätta upp mål om att t.ex. sälja ett visst vin, så många fördrinkar eller desserter som möjligt. Målen kan vara gemensamma för personalen och priset kan vara något litet som ändå sporrar. och ni får fira lite grann. Hellre ofta än långa tävlingar som med tiden glöms bort.
Dela med dig.
Nivån på erfarenhet och kunskap är nästan alltid olika på en krog. Därför är det viktigt att du som är mer kunnig delar med dig till de som kan mindre. Var generös med dina kunksaper och erfarenheter så förenklar det allas jobb och ni får till ett härligt team som kan ha väldigt roligt på jobbet samtidigt som gästerna blir nöjdare och dricksen ökar. För dig som är ny i branschen är det viktigt att vara nyfiken och ha en vilja att lära och bli duktigare.
Skapa rutiner, sälj mer!
Att ha rutiner för hur ni hanterar era gäster är ett bra sätt att öka försäljningen. Nedan listar jag saker som garanterat ökar notorna om ni är konsekventa och gör detta med alla gäster.
Tips!
©Upphovsrätt. Alla rättigheter förbehållna.
Vi behöver ditt samtycke för att kunna hämta översättningarna
Vi använder en tredjepartstjänst för att översätta innehållet på webbplatsen, vilken kan samla in uppgifter om dina aktiviteter. Läs informationen i integritetspolicyn och godkänn tjänsten för att hämta översättningarna.