Semlan vår frälsare.

Semlan, en frälsare och räddningsplanka för branschen.

Många krogar har det tufft och välkomnar traditionella högtider såsom fettisdagen, våffeldagen (Maria bebådelsedag) jul, påsk och kanske gåsamiddagen. 

Sen det tillkommit mängder med ”hitta-på” dagar som Kanelbullens dag, Champagnens dag, Chokladbollens dag och Gin-& tonic dagen m.fl.

De traditionella dagarna eller som för julborden en dryg månad är oerhört viktiga ekonomiskt för många krogar. Utan julbord skulle garanterat många krogar gå under. Att under en månad ha god beläggning med en fin marginal är välkommet. Det skapar en liten buffert inför de tuffare månaderna i början av året då folk och företag håller hårdare i plånboken. 

Hitte-på-dagar ger klirr i kassan.

Vi säkert är många som skrattar eller skakar på huvudet när nya märkliga, mer eller mindre fantasirika dagar dyker upp. Men de nya dagarna välkomnas av de allra flesta i branschen som möjligheter att sälja mer och synas i bruset. Använd d. Så använd dessa dagar för att integrera med dina gäster. Ställ frågor om deras favorit den dagen. T.ex på Champagnens dag; vilken är er favorit champagne? Det får igång kommentarsfältet ordentligt och förhoppningsvis får det även ut lite fler till din krog för ett glas eller två. 


Semlan i nya och ibland märkliga varianter.

Fettisdagen utnyttjas maximalt av en del. Jag såg den första semlan innan jul, vilket i min smak är väldigt tidigt när själva dagen är i början av mars (idag).  Men jag förstår att man med just semlan kramar ut det man kan då svenska folket älskar semlor. Semlans betydelsen för branschen ska inte underskattas. 

För att öka uppmärskamheten och sälja fler ”semlor” görs det nya varianter med mer eller mindre roliga smaksättningar. Några varianter är: Vanilj, Nutella, pistage, laktrits, kemla (kanelbulle), wiener, våffel, pannkakssemla  m.fl.

Sen finns de som inte har ett dugg med semla att göra. Ljungskile Havsdelikatesser t.ex. har rönt stor framgång och uppmärksamhet med sin räksemla. Jag tror inte Susanna var först med den varianten men hon har omfamnat den och gjort den till en del av sitt varumärke. Följ dem på social medier för att inspireras till hur du kan förbättra dina egna sociala medier. Susanna är superduktig, får mycket uppmärksamhet och älskas av sina följare. Bilden här i är hennes (hoppas ”reklamen” väger upp att jag lånar bilden). 

Semlepuritanerna knyter näven i fickan och jämrar sig igenom första två månaderna på året samtidigt som caféer, konditorier och butiker packar semlor så att svetten lackar. Men idag, på Fettisdagen kan de äta årets traditionella semla och njuta i fulla drag. Sen kan de vänta ett år igen medan övriga mumsar vidare och testar kemlor, räksemlor, Skagensemlor, korvsemlor och annat innovativt och ibland galet. 

Tyckandet om semlan är stort, men att den gör gott för branschen är nog alla överens om. 

 

Tips! 

Bjud dina gäster på en minisemla till kaffe idag. Ett annat tips är att skapa en tävling där du lottar ut några semlor. 

 

/MIkael Jokinen

 


 

©Upphovsrätt. Alla rättigheter förbehållna.

Vi behöver ditt samtycke för att kunna hämta översättningarna

Vi använder en tredjepartstjänst för att översätta innehållet på webbplatsen, vilken kan samla in uppgifter om dina aktiviteter. Läs informationen i integritetspolicyn och godkänn tjänsten för att hämta översättningarna.