Öka antalet företagskunder och fira mer.

Skapa tätare band. 

Företagsrepresentationen minskar i pandemins spår. Numera har man digitala möten och den fysiska sociala samvaron minskar eller försvinner helt. Utan att ha fakta ryggen vill jag hävda att förhållandet mellan säljare och köpare idag är svagare än tidigare. Den personliga relationen minskar med digitaliseringen. Kontakten via telefon och teams möten kan aldrig ge samma relation som den som sker i det fysiska mötet. 

Tidigare så värdesatte man en äkta relation där man sågs på möten, mässor och åt tillsammans på restaurang. Otaliga är de stora och mindre affärer som skett vid ett bord på en restaurang. 

Min erfarenhet är att relationsskapandet som sker på restaurang är tio gånger snabbare och intimare än alla möten som sker på kontor eller liknande. Under en middag lär man känna varandra mer på djupet och relationen får en annan tyngd än via telefon, kontorsmöten och digitala möten.  

I affärsvärlden gäller det att vara personlig men inte privat. Att visa upp sin personlighet i en steril kontorsmiljö är svårare än om du är den bjussiga säljaren som bjuder kunderna på middag på favoritkrogen. Mat & dryck gör något med människor, det får oss att slappna av och öppna oss för varandra.

Fira och få andra att fira oftare.

Firar ni när något gåt riktigt bra? Jag har varit usel på att fira. Troligen hade mina anställda och jag fått en skjuts uppåt om jag initierat mer firande och inte bara gått vidare mot nästa mål. Att fira även mindre framgångar ger en härlig sammanhållning och gör er till vinnare. 

Att fira på kontoret är givetvis positivt men det går inte det att få samma känsla som på krogen. Där får ni stämningen, bygger lättare positiva minnen som bygger självförtroende och ger nya fina affärer.

Självklart ska du få dina företagskunder att också förstå nyttan och glädjen i att fira tillsammans, på just din krog!

Visa upp dig och få fler företagskunder. 

Var smart och delta i nätverksträffar i ditt närområde för att knyta kontakter med företagen. Du vill att varje affärsmöte de lokala företagen har sker hos dig på din krog. Då måste du se till att företagen har dig ”top on mind”. Alla mina besök på nätverksträffar har betalat sig nästan direkt. Många gånger har jag fått en förfrågan på catering, event eller fått med mig en bokning till restaurang krogen. Se dessa tillfällen som din chans att synas och sälja in din verksamhet hos företagen. Dessutom skapar du långsiktiga relationer som lönar sig. 


När du väl har etablerade relationer så är det enkelt att bygga vidare på dem. Du vet att gäst A jobbar med bilförsäljning. Då kan du så frön hos dem om gemensamma event där ni kommer ut med mat & dryck på t.ex billanseringar eller kundkvällar. Detta är kanske inte de mest lukrativa affärer du kommer göra men du hjälper till att lyfta deras event och får samtidigt tillgång till deras trogna kunder och har möjlighet att göra dem till dina gäster.

Jobba för att knyta till dig många företagskunder. De inte lika känsliga för kostanden när de väl valt att representera. Representation som givetvis ska ske på din krog och inte hos kollegan bredvid.

Lycka till!
 

©Upphovsrätt. Alla rättigheter förbehållna.

Vi behöver ditt samtycke för att kunna hämta översättningarna

Vi använder en tredjepartstjänst för att översätta innehållet på webbplatsen, vilken kan samla in uppgifter om dina aktiviteter. Läs informationen i integritetspolicyn och godkänn tjänsten för att hämta översättningarna.